De Kok Context gebruikt cookies om u beter te kunnen helpen en de website te verbeteren. Indien u hiermee akkoord bent, hoeft u uw voorkeuren niet te wijzigen. - Bekijk details
Menu

Online marketing tips ondanks het coronavirus

Ook bedrijven worden getroffen door het coronavirus. Online zichtbaarheid blijft belangrijk, daarom wat online marketing tips ondanks het coronavirus.

Het coronavirus treft ook ondernemers en bedrijven. Restaurants en Café’s zijn sinds gisteren (15 maart 2020 18.00 uur) t/m 6 april 2020 gesloten. Maar ook detailhandel merkt een daling in het aantal klanten. Mensen blijven (zeer logisch) thuis, er wordt vanuit huis gewerkt om besmettingen terug te dringen. Dit is voor veel bedrijven en ondernemers een strop. Ondanks dat is het toch belangrijk aan uw marketing te blijven werken en online zichtbaar te blijven. Maar hoe dan? Wij geven vandaag wat gratis online marketing tips ondanks het coronavirus.

Het is belangrijk dat u wanneer u door het coronavirus tijdelijk uw bedrijf moet sluiten, of tijdelijk minder klanten kunt bedienen toch online zichtbaar blijft. U werkt op deze manier ook verder aan uw marketing. Dit is goed, want we gaan er allemaal vanuit dat we hopelijk na 6 april 2020 weer door kunnen gaan.

Online markting tips ondanks het coronavirus

 

Tip 1: Is uw bedrijf nog open? Stel uw klanten gerust

Is uw bedrijf nog geopend? Uw klanten vragen zich in dit geval af, hoe u dit doet, of u maatregelen neemt en zo ja: welke maatregelen neemt u dan? Kortom stel uw klanten gerust! Communiceer met hen via uw social media kanalen, hoe u omgaat met de situatie:

  • Treft u bovenop de normale dagelijkse hygiëne extra hygiëne maatregelen? Communiceer deze;
  • Heeft u aangepaste openingstijden of ontvangt u een beperkt aantal klanten voor bepaalde diensten? Vermeld dit duidelijk;
  • Is er een andere werkwijze niet alleen m.b.t. uw klanten maar ook m.b.t. uw personeel? Ook dit kunt u communiceren. 

U kunt in dit geval beter iets te veel communiceren dan te weinig. Mensen zijn liever extra gerustgesteld, dan te weinig.

 

Tip 2: Is uw bedrijf gesloten? Kunt u wellicht uw klanten anders bedienen?

Wanneer u uw bedrijf heeft moeten sluiten, kunt u voor uzelf nagaan of u uw klanten wellicht op een andere manier kunt bedienen. Verschillende restaurants werken bijvoorbeeld nu op basis van afhaal of zij bezorgen maaltijden. Voor ieder persoonlijk een afweging of dit haalbaar is, maar u kunt over dit soort dingen zeker nadenken. Ook detailhandel is overgegaan op bezorging van bepaalde producten als extra service voor de mensen die het huis niet uit kunnen. Een goede service. En ook hierbij kunt u nagaan of dit voor uw onderneming mogelijk is. Belangrijk is wel, dat u dit extra en duidelijk communiceert. Maak hiervoor opvallende posts voor uw social media, communiceer dit op uw website. En vergeet hierbij zeker de bepaalde regels en condities niet te vermelden, zo voorkomt u teleurstelling bij uw klanten.

Wanneer u naast uw onderneming ook een webshop heeft, kunt u hier extra energie in stoppen. Denk aan bepaalde leuke acties die u ook weer extra communiceert via uw social media kanalen.

 

Tip 3: Blijf zichtbaar bij uw klanten, ook wanneer u gesloten bent en geen extra diensten levert

Het is belangrijk dat u zichtbaar blijft bij uw klanten, ook wanneer u gesloten bent. Hou hen op de hoogte. Wellicht richt u zich binnen uw bedrijf nu wel op bepaalde klussen in uw zaak, houdt u grote schoonmaak, of bent u bezig met opzetten van bepaalde acties voor de periode wanneer u weer open gaat. Communiceer dit. Zeker social media is hier een goed medium voor. Een korte update in bijvoorbeeld Instagram Stories is zo gemaakt. U houdt uw klanten en relaties zo op de hoogte en zo verliezen zij u niet uit het oog. Dit is namelijk het laatste wat u wilt. Betrek uw klanten en relaties bij deze "coronacrisis" en toon hierbij ook interesse in hen. Maak eens een poll, of stel eens een vraag binnen uw social media kanalen.

 

Tip 4: Denk al een stap vooruit

Er komt ook aan deze akelige periode weer een eind. Denk hier alvast over na. Bedenk hoe u uw klanten die u momenteel niet kunt bedienen weer bij u terug kunt halen wanneer u weer geopend bent. Bedenk een leuke actie, of misschien zelfs een actieweek. Dit geldt ook voor bedrijven die nu nog wel geopend zijn, maar ook een daling zien in afname van diensten, of verkoop van producten. Zet hiervoor een campagne op, die u ook in aanloop naar de datum dat iedereen weer open mag kan gaan communiceren. Zo blijft u ook weer in het vizier van uw klanten.

 

Tip 5: Communiceer duidelijk

Zorg ervoor dat wat u ook doet, welke verandering er ook staat te gebeuren m.b.t. het beleid, wat ook voor uw klanten gevolgen heeft, duidelijk communiceert. Zeker wanneer het om grotere stukken tekst gaat, leent uw website zich hier erg goed voor. Dit stukje op uw website kunt u weer communiceren op social media, door een korte omschrijving te plaatsen en hierbij de link te plaatsen die naar desbetreffende pagina op uw website verwijst.

Wij hopen u een beetje geholpen te hebben met deze vijf tips voor uw online marketing ondanks het coronavirus. Wij wensen alle bedrijven en ondernemers alle goeds en hopen net als iedereen dat het coronavirus snel zal verdwijnen.

 

 

 

terug

contactgratis vrijblijvende offerte
De Kok Context
Veerseweg 141
4332 BE Middelburg

Mob. nr.: 06- 1264 8608
info@dekokcontext.nl
www.dekokcontext.nl
Kvk nr.: 65975987 te Middelburg
Btw nr.: NL001756625B90
IBAN: NL30 RABO 0309 8948 24