De Kok Context gebruikt cookies om u beter te kunnen helpen en de website te verbeteren. Indien u hiermee akkoord bent, hoeft u uw voorkeuren niet te wijzigen. - Bekijk details
Menu

Tips voor het maken van een e-book

Een e-book maken als bedrijf hoort tegenwoordig ook bij de marketing. Tips om een e-book te maken geven wij u in deze blog.

Een e-book maken als bedrijf hoort u tegenwoordig steeds vaker en behoort dan ook tot de online marketing. Wij vertellen u dit keer waarom u een e-book zou kunnen maken en geven u natuurlijk tips voor het maken van een e-book.

Redenen voor het maken van een e-book

Een e-book behoort tegenwoordig tot de marketing van vele bedrijven. Maar vaak horen wij nog de vraag, waarom men nu een e-book zou maken. Hier zijn verschillende redenen voor:

  • Voor het werven van meer e-mail abonnees. U geeft het e-book weg in ruil voor het e-mailadres, zodat u uw potentiële klanten in de toekomst kunt bereiken;
  • Het werven van klanten. U geeft tips weg in het e-book en werkt langzaam naar het doel, de lezer over te laten gaan tot het kopen van een product of dienst;
  • Tips uit uw gescreven blogs op een rijtje zetten voor uw relaties en klanten en zo werken aan de relatie met hen. Een weggever dus.

Wat is een goed e-book

Wanneer we kijken naar de redenen van een e-book, is het zaak te melden wat een goed e-book is. Wat moet het e-book bevatten?

  • Informatie die voor uw relatie of klant aantrekkelijk is. Iets wat men nog niet weet, of nog niet veel over weet en waar men iets mee kan;
  • Het e-book lost als het ware een probleem op (tips);
  • Het is gericht op een vervolg. U geeft de informatie dus zo weer, dat men neigt bij u terug te komen.

De opzet van een e-book

Nu we weten wat een goed e-book moet hebben en bevatten, kunnen we gaan kijken naar de opzet. Het is belangrijk dat u hierbij de volgende vragen voor uzelf beantwoordt:

  • Wat is het doel van mijn e-book?
  • Voor wie is mijn e-book?
  • Welk probleem lost mijn e-book op?
  • Wat wil ik dat ze doen na het lezen van mijn e-book?

De opzet van uw e-book bestaat uit een aantal onderdelen:

  • Titel: helder wat het is en voor wie;
  • Omslag / voorpagina: met de titel, uw bedrijf, eventueel uw naam en foto of logo;
  • Inleiding: met de reden waarom ze uw e-book moeten lezen;
  • Uw verhaal: met de reden waarom ze naar u moeten luisteren, waarom bent u de expert?
  • Inhoud: uw stappenplan, verhaal, oefeningen, geleerde lessen, tips;
  • Vervolg: welke actie wilt u dat uw lezer nu neemt?

Tips voor het maken van een e-book

Wanneer bovenstaande allemaal helder is, kunt u aan de slag met het maken van uw e-book.
Een e-book maken is niet moeilijk als u met een tekstverwerker als MS Word om kan gaan. U schrijft uw tekst, stopt er een aantal plaatjes bij en klikt op exporteren naar PDF. Dat is alles.
Dat betekent wel dat u netjes in Word moet werken, en Word is niet altijd even makkelijk met plaatjes en de tekst er omheen. Daarom kiezen tekstschrijvers en vormgevers vaker voor een programma als Adobe InDesign. Daarmee kunt u de hele opmaak naar uw hand zetten. Als u geen ervaring heeft met InDesign, is het gaan aanrader hierin te werken. U kunt dan beter kiezen voor een andere optie.

Een makkelijke manier om een e-book te maken is met PowerPoint (Windows) of KeyNote (Mac). U maakt per pagina een slide met tekst en plaatjes en u exporteert de hele presentatie naar een PDF formaat toe.

Een e-book maken ( schrijven en vormgeven, het oog wil immers ook wat) kost tijd. Heel begrijpelijk dat u hier niet altijd tijd voor heeft en u zich ook niet zo wil verdiepen in een goed e-book. Dan kunt u het maken van een e-book natuurlijk uitbesteden. U kunt uw e-book laten schrijven en vormgeven bij Tekstbureau De Kok Context. Wij helpen u hier graag bij en doorlopen samen met u de doelen van uw e-book en uw wensen, zodat u het e-book krijgt, wat u voor ogen had. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.

terug

contactgratis vrijblijvende offerte
De Kok Context
Veerseweg 141
4332 BE Middelburg

Mob. nr.: 06- 1264 8608
info@dekokcontext.nl
www.dekokcontext.nl
Kvk nr.: 65975987 te Middelburg
Btw nr.: NL149678551B01
IBAN: NL30 RABO 0309 8948 24