De Kok Context gebruikt cookies om u beter te kunnen helpen en de website te verbeteren. Indien u hiermee akkoord bent, hoeft u uw voorkeuren niet te wijzigen. - Bekijk details
Menu

Tips voor het starten met zakelijk bloggen

Zakelijk bloggen hoort tegenwoordig bij uw marketing. Maar hoe moet u beginnen? Hier wat tips voor het starten met zakelijk bloggen.

Iedereen kan overal lezen dat zakelijk bloggen er tegenwoordig bij hoort wat de online marketing betreft. Zakelijk bloggen is nu eenmaal nuttig voor ieder bedrijf. Het is o.a. erg goed voor de bezoekers op uw website en om gevonden te worden via zoekmachines als Google.
Vele ondernemers nemen dus toch in overweging om zakelijk te gaan bloggen. Wij horen dan vaak dat men niet weet waar en hoe men hiermee moet beginnen. Daarom hebben wij dit keer wat tips voor het starten met zakelijk bloggen.

Tip 1: Bepaal de onderwerpen

De eerste stap bij het starten met zakelijk bloggen is het bepalen van de onderwerpen. Dit lijkt misschien moeilijk, maar dat is het helemaal niet. Pak pen en papier en ga als het ware brainstormen. Denk hierbij aan woorden en zinnen die te maken hebben met uw bedrijf, uw diensten en uw kennis. Let maar op, dat er hierdoor al een heleboel op papier komt.

Wanneer u onderwerpen op papier heeft, gaat u deze onderverdelen in niches. Niches zijn onderwerpen waar u veel over kunt vertellen maar nog niet zoveel over geschreven wordt op het internet. Een voorbeeld hierbij is fietsen. Stel u heeft een fietsenwinkel. Over fietsen wordt al heel veel geschreven, maar over fietsbanden en fietsbellen veel minder. Vanuit deze niches kunt u gaan bloggen naar uw hoofdonderwerp.
 

Tip 2: Gebruik een content planning

Wanneer u verschillende onderwerpen heeft, dan is het zaak goed in te gaan plannen.Het is niet slim om in de ene maand vier blogs te publiceren en de andere maand geen. Dit gebeurt helaas wel vaak zo en dat ziet Google ook. U verdient daarmee niet bepaald bonuspunten.
Daarbij is het verstandig de onderwerpen en type blogs wat te spreiden, zodat u een optimale mix van thema’s en onderwerpen krijgt. Hiervoor is een content planning dus erg handig. Een goede content planning geeft u bovendien overzicht en helpt u om uw eigen deadlines te halen.
In de content planning schrijft u:

  • Welke blogs ( onderwerpen ) u gaat schrijven;
  • Wanneer u ze wilt publiceren;
  • Wat de status is (concept, klaar, ingepland, gepubliceerd).
  • Eventueel kunt u in uw content kalender ook bijhouden welke bijbehorende social media posts u gaat plaatsen om aandacht te vragen voor uw blogs, en waar en wanneer u die gaat publiceren.

Zo’n content planning kunt u heel handig in Excel maken. Wanneer de planning af is, voorkomt u ook uitstelgedrag, want alles staat immers al gepland.
 

Tip 3: Gewoon gaan schrijven en later controleren

Wanneer u start met het schrijven van zakelijke blogs moet u vooral niet teveel nadenken. Ga gewoon schrijven. Schrijf zoals u praat en zet op papier wat u kwijt wilt en kunt over dit bepaalde onderwerp. Wanneer dit af is gaat u pas ordenen, controleren en redigeren. Laat het hierna eens lezen aan een collega of uw partner. Verbeter dan eventueel nog iets en plaats het vervolgens. Vergeet ook zeker de plaatjes hierbij niet. Die maken het juist aantrekkelijk en duidelijk voor de lezer. Wellicht logisch te vermelden, dat het soort plaatje ook wel bij de tekst moet passen.
 

Tip 4: verdiepen in zoekmachineoptimalisatie of vraag hulp

Wanneer mensen een blog publiceren, zitten ze altijd in de aanslag om te kijken bij Google, wanneer ze op nummer één staan. Dit duurt een tijdje, als u al op nummer één komt. Het is ook niet zo eenvoudig. Hier komt de welbekende SEO ( zoekmachineoptimalisatie), om de bocht. En dat is echt een vak apart! Wat er bij SEO o.a. komt kijken is:

  • De manier waarop u uw blogs schrijft;
  • De titels;
  • De subkoppen;
  • De lengte van uw verhaal;
  • De manier waarop uw url (de pagina-link) is opgebouwd.

Dit heeft namelijk allemaal invloed op uw positie in Google.

Wij kunnen begrijpen dat de SEO wellicht heel veel gevraagd is, wanneer u start met bloggen. U zou het kunnen overwegen u hierin te verdiepen, wanneer u het bloggen met de eerste drie tips onder de knie heeft en wanneer u veel tijd heeft.
 

Starten met zakelijk bloggen

Bent u al gestart met zakelijk bloggen? Laat ons gerust weten in een reactie hieronder hoe u dit ervaart. Gaat u binnenkort starten met zakelijk bloggen, volg dan in ieder geval de eerste drie tips en dan weten wij zeker, dat u een aantal leuke blogs kunt plaatsen binnenkort. Hiervoor is echt geen cursus voor nodig, waar u honderden Euro’s aan uit moet geven. U bent immers de specialist op uw vakgebied en daar kunt u ook schrijvend (bloggend) heel goed over vertellen, ook wanneer u denkt niet te kunnen schrijven.

Zoekt u toch hulp of heeft u er geen tijd voor?  Dan helpt Tekstbureau De Kok Context u graag met (SEO) bloggen. Wat krijgt u hiervoor?

  • Zoekmachine geoptimaliseerde blogs (aantal per maand in overleg);
  • Extra tijd om te doen waar u goed in bent: het runnen van uw bedrijf, want het bloggen wordt u uit handen genomen;
  • Regelmatige content op uw website;
  • Een website die up to date is en blijft;
  • Een website die goed vindbaar wordt en blijft in Google.

Dit alles verzorgen wij geheel aangepast naar uw wensen en mogelijkheden. Uiteraard is ook de prijs gebaseerd op uw situatie. Kortom eerlijk en op maat, zodat u nooit teveel betaald.

 

terug

contactgratis vrijblijvende offerte
De Kok Context
Veerseweg 141
4332 BE Middelburg

Mob. nr.: 06- 1264 8608
info@dekokcontext.nl
www.dekokcontext.nl
Kvk nr.: 65975987 te Middelburg
Btw nr.: NL149678551B01
IBAN: NL30 RABO 0309 8948 24