De Kok Context gebruikt cookies om u beter te kunnen helpen en de website te verbeteren. Indien u hiermee akkoord bent, hoeft u uw voorkeuren niet te wijzigen. - Bekijk details
Menu

Wat is content marketing?

Tekstbureau De Kok Context in Middelburg verzorgt content marketing voor haar klanten. Maar wat is content marketing en wat is het doel? U leest het hier

Tekstbureau De Kok Context in Middelburg verzorgt content marketing voor haar klanten. Maar het is niet altijd voor iedereen even duidelijk wat dit nu inhoudt. Daarom dit keer antwoord op de vraag: Wat is content marketing?

Uitleg content marketing

Op een relevante en aantrekkelijke manier relaties en klanten een helpende hand bieden zonder direct uw product of dienst aan te prijzen, dat is in essentie de betekenis van content marketing. U  biedt waardevolle informatie waarmee u uw klanten en relaties helpt betere keuzes te maken of meer uit uw product of dienst te halen.

 

Strategische gedachte achter content marketing

De strategische gedachte hierachter is dat wanneer u dit consequent doet, men uw organisatie gaat zien als een betrouwbare bron van waardevolle informatie. U wekt vertrouwen en sympathie en wordt min of meer gezien als deskundige. En daarvoor wordt u beloond met voorkeur voor:

  • U en uw onderneming;
  • Uw product / dienst;

Tevens zorgt het voor terugkerende klanten en mond-tot-mond-reclame. En laten we eerlijk zijn: reclame via online media kanalen zijn leuk en goed, maar mond-tot-mond-reclame is en blijft de beste reclame.

 

Wat is de definitie van content marketing?

Om uit te leggen wat content marketing is, kunnen we het beste eerst kijken naar de definitie van het Amerikaanse Content marketing Institute:

"Content marketing is a marketing technique of creating and distributing relevant and valuable content to attract, acquire, and engage a clearly defined and understood target audience – with the objective of driving profitable customer action."

Deze definitie kunt u als volgt vertalen:

“Content marketing is de kunst om precies te begrijpen naar welke informatie uw doelgroep op zoek is. U speelt in op deze behoefte met content die én de helpende hand biedt én verband houdt met de aanschaf of het gebruik van uw producten of diensten. Deze content biedt u vervolgens aan via een doordachte mix van on- en offline middelen en (sociale) media met als doel klanten aan te trekken en te binden.”

Wellicht herkent u in deze definitie voorbeelden die u wel eens voorbij ziet komen, zowel bij online als offline media.

 

Wat is het doel van content marketing?

Het uiteindelijke doel van content marketing is dus om klanten aan te trekken en te binden. Ofwel, om van bijvoorbeeld een volger op social media een klant te maken en van een klant een tevreden klant, die uw onderneming bij anderen aanraadt. De inspanningen zijn erop gericht om uw volgers en potentiële klanten te verleiden de volgende stap te zetten, namelijk een relatie aangaan met u en uw onderneming en overgaan tot afname van uw product en / of dienst.

 

De basiselementen van content marketing

Met content bedoelen we de vorm en inhoud van een boodschap. Die inhoud kan informatie zijn, educatie of vermaak. Dit hangt af van uw doelstelling. Content is het eerste basiselement van content marketing.
We hanteren bij content marketing het principe: ga niet storen, de doelgroep komt naar u toe. Hiervoor is het belangrijk dat de content gezocht en gevonden kan worden. Daarom is zoekmachineoptimalisatie het tweede basiselement van content marketing.

Content heeft een plek nodig waar mensen dit kunnen vinden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan uw eigen website, uw social media kanalen of winkel. Media zijn daarnaast belangrijk om content te promoten. Bijvoorbeeld als mensen er niet automatisch naar op zoek gaan. Of niet online zoeken. Voor de publicatie en promotie maken we dus gebruik van off- en online media. Deze vormen het derde basiselement van content marketing.

 

Content marketing inzetten

Nu u weet wat content marketing is, kunt u dit wellicht zelf in gaan zetten, of nagaan of u het al op de juiste manier inzet. Het is natuurlijk belangrijk dat u hierbij doelen formuleert en een strategisch  plan maakt.
Vindt u het lastig om content marketing in te zetten, of wenst u hier hulp bij, omdat u er weinig tot geen tijd voor heeft? Dan kunt u terecht bij De Kok Context in Middelburg. Wij bekijken samen met u uw doelen en stellen een plan op. Wij kunnen u helpen met content als:

  • Zakelijke blog(s);
  • SEO Webteksten;
  • Social media (beheer);
  • Videocontent voor uw online kanalen.

Daarbij is het natuurlijk mogelijk uw complete marketing uit handen te geven aan ons. Wij verbinden dan uw online- en offline media door o.a. de juiste content in te zetten.

Gaat u zelf aan de slag of bent u hier al mee bezig? Houdt dan zeker onze website in de gaten. In onze volgende blog behandelen wij o.a. de fouten die gemaakt worden met content marketing. Zo weet u direct waar u op moet letten en wat u vooral NIET moet doen.

 

terug

contactgratis vrijblijvende offerte
De Kok Context
Veerseweg 141
4332 BE Middelburg

Mob. nr.: 06- 1264 8608
info@dekokcontext.nl
www.dekokcontext.nl
Kvk nr.: 65975987 te Middelburg
Btw nr.: NL149678551B01
IBAN: NL30 RABO 0309 8948 24