De Kok Context gebruikt cookies om u beter te kunnen helpen en de website te verbeteren. Indien u hiermee akkoord bent, hoeft u uw voorkeuren niet te wijzigen. - Bekijk details
Menu

Wat is een landingspagina en waarvoor dient deze?

Een landingspagina zet u in als pagina op uw website met een bepaalde actie of resultaat als doel.

U heeft het vast al vaker voorbij horen komen: 'zet een landingspagina in op uw website om uw doel te bereiken'. Maar wat is een landingspagina nu precies? Waarvoor dient deze en hoe zet ik een landingspagina goed in? Daarover geven wij dit keer uitleg en tips.

Wat is een landingspagina?

In het kort gezegd is een landingspagina een pagina op uw website, waar specifiek verkeer naartoe wordt gestuurd, dat een bepaalde actie of resultaat als doel heeft.

U kunt bezoekers natuurlijk richting uw homepage of een andere pagina van een bepaalde dienst of product op uw website sturen, maar wanneer u een advertentie plaatst is het veel beter om de bezoeker naar een specifieke landingspagina te sturen. Bij online media kunt u hierbij denken aan advertenties  op:

  • Facebook;
  • Instagram;
  • Adwords advertentie.

Bij offline media kunt u hieraan denken bij o.a.:

  • Een banner bij een evenement;
  • Een advertentie in een krant of tijdschrift.

Een landingspagina is hét middel om potentiële klanten tot actie over te laten gaan. Een helder geformuleerde boodschap helpt de bezoeker begrijpen wat hij kan doen.  Zorgt er hierbij voor dat de tekst de bezoeker direct aanspreekt. Zo krijgt hij / zij het gevoel dat het om hem / haar draait. Hierbij is het natuurlijk zaak dat uw landingspagina volledig aansluit bij uw advertentie. Zo hoeft uw bezoeker niet na te denken of te zoeken.

Wanneer u hiervoor zorgt is het resultaat: minder bezoekers die afhaken en meer bezoekers die de boodschap daadwerkelijk gaan lezen.

Waarvoor dient een landingspagina en waar moet deze aan voldoen?

Een landingspagina kan voor verschillende doeleinden worden opgezet en geschreven. Bedenk daarom vooraf goed waarvoor u de landingspagina wilt inzetten. Houdt hierbij ook rekening met welke media, kanaal of type verkeer u op uw pagina binnen wilt krijgen. Afhankelijk van deze gekozen kanalen, organisch zoeken (SEO), Google Adverteren (SEA), Social media of offline  adverteren, wordt er vorm gegeven aan de inhoud en opzet van uw pagina.

wat is een landingspagina inclusief tips - vliegtuig dat land

Welke soorten landingspagina's kunt u zoal inzetten?

Er zijn verschillende soorten landingspagina's die u kunt inzetten, zoals:

  • Een homepage, om bezoekers door te verwijzen.
    Aangezien een homepage van een website vaak ontworpen is om bezoekers naar diverse relevante (sub)pagina’s te leiden, is het direct ook de minst effectieve vorm. Het geeft meestal een “beknopt” overzicht weer van wat men op de website kan verwachten. U leert het bedrijf kennen, weet welke diensten of producten ze aanbieden en ziet het laatste nieuws.
    Hierdoor is er veel afleiding voor een potentiële klant en er zijn vaak tientallen links die hem kunnen laten “verdwalen”. Daarom is het beter om een website bezoeker direct daar terecht te laten komen waar hij kan converteren. Dat is het uiteindelijke doel.
  • Een verkooppagina om een specifiek product of dienst te verkopen.
    Op een verkooppagina heeft elke zin als hoofddoel om de lezer de volgende zin te laten lezen. Vaak worden hierop beloftes gedaan die te goed lijken om waar te zijn, die men gewoonweg niet kán en mág missen! Door de perfect uitgekiende teksten wordt de lezer als het ware naar binnen gezogen. Het is ideaal voor gebruik bij directe verkoop van een product, event of een wel heel speciale aanbieding die men nergens anders krijgt.
  • Een informatieve pagina, bijvoorbeeld om informatie over een bepaald product te geven.
    Op deze pagina vindt men alle informatie over het product, vaak nog voordat het product echt op de markt is. En soms is het niet eens mogelijk om het product op die pagina te bestellen.
    Productinformatie pagina’s zijn meestal een apart onderdeel van de bestaande website. Dit is géén standaard productpagina van een webshop. Wel kunt u vanaf deze pagina naar het specifieke product verwijzen. Deze pagina is speciaal opgezet alsook geoptimaliseerd voor de vindbaarheid in Google van een product. U kunt er veel meer informatie op kwijt en bepaalde functionaliteiten extra uitlichten.

Tips voor het schrijven van een landingspagina

Heeft u goed nagedacht over het doel van uw landingspagina en vanuit welke media u de klant hiernaar toe laat komen? Dan is de volgende stap een goede landingspagina schrijven. Hiervoor geven wij u een aantal tips:

  1. Tip 1: Zorg voor een pakkende titel:
    De titel is altijd en overal belangrijk en dus ook bij een landingspagina. De titel is namelijk de plek waar een groot gedeelte van uw bezoekers bepaald: “haak ik af of lees ik verder?”. Een goede titel vertelt de bezoekers wat u doet en (nog belangrijker) wat u voor hen kunt doen.
     
  2. Tip 2: Zorg voor een opvallende actie button of ook wel de call-to-action button (CTA-button):

    Voeg een CTA-button toe aan de landingspagina, die direct de aandacht trekt. Het liefst in een goed opvallende kleur. De bezoeker hoeft niet te zoeken. Hiermee geeft u direct aan waar de focus moet liggen van bezoeker. Heeft u veel informatie op de pagina staan, herhaal de CTA-button diverse keren op de pagina. Zet hem ook direct bovenaan de pagina, dan hoeven bezoekers niet naar beneden te scrollen om uw buttons te zien. En kunnen ze direct overgaan tot actie, door op de button te klikken, als zij niet verder willen lezen, maar direct willen kopen of afnemen.

  3. Tip 3: Gebruik spreken beeldmateriaal:
    Zoals wij al vaker vermeld hebben: “Een beeld zegt meer dan duizend woorden”. Gebruik interessante en relevante afbeeldingen die het aanbod ondersteunen. Denk niet te moeilijk, maar plaats bijvoorbeeld een afbeelding van uw product of dienst dat u wenst te verkopen. Wanneer u videomateriaal heeft en dit kan inzetten, is dit helemaal goed natuurlijk.

Hulp bij het opzetten en schrijven van een landingspagina

Nu u weet wat een landingspagina is, wat het doel is en hoe u deze kunt inzetten inclusief wat tips om deze te schrijven kunt u aan de slag gaan. Heeft u toch moeite hiermee of vindt u het lastig de advertentie aan een juiste landingspagina te koppelen? Neem dan gerust contact op met ons. Wij kunnen u zowel helpen bij het opzetten en schrijven van een landingspagina, als de complete marketing campagne. Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van een Facebook advertentie met het juiste beeldmateriaal en goed ingestelde doelgroep om de juiste mensen naar uw landingspagina te verwijzen. Kortom alles is hierin mogelijk en wij gaan graag met u in gesprek om uw doelen te behalen en van uw lezers klanten te maken.

 

terug

contactgratis vrijblijvende offerte
De Kok Context
Veerseweg 141
4332 BE Middelburg

Mob. nr.: 06- 1264 8608
info@dekokcontext.nl
www.dekokcontext.nl
Kvk nr.: 65975987 te Middelburg
Btw nr.: NL001756625B90
IBAN: NL30 RABO 0309 8948 24